Serwis używa pliki cookies!
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawieńprzeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.
Zgadzam się
Zmiany w produkcji paliw w Polsce

Struktura produkcji paliw przez polskie rafinerie podlega w ostatnim czasie niemałym przemianom. Wystarczy porównać liczby dotyczące produkcji z ostatnich lat, by wyciągnąć stosowne wnioski.

W ubiegłym roku polskie rafinerie wytworzyły łącznie 24,12 mln m3 paliw, czyli niespełna 1% mniej niż w 2013 roku, kiedy produkcja paliw także spadła o 1% w stosunku do roku 2012.

 

Olej napędowy to najważniejszy gatunek paliw w polskich rafineriach – stanowi ponad połowę wszystkich produktów. Z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) dowiadujemy się, że w 2014 r. w Polsce wyprodukowano go 12,8 mln m3, czyli o 2,4% mniej niż rok wcześniej. Udział ON w krajowej produkcji spadł z 54% w 2013 roku do 53% w 2014 roku.

 

Odrobinę mocniej spadła produkcja benzyn silnikowych - o 4,4% względem 2013 roku (kiedy wynosiła 5,42 mln m3). Udział benzyn w łącznej produkcji zmalał z 22% do 21%.

 

Wzrósł za to w dużym stopniu poziom produkcji paliwa lotniczego JET - z 1,08 mln m3 w 2013 roku do 1,42 mln m3 w 2014, a także oraz LPG – o ok. 3% (obecnie wynosi 643 tys. m3). Udział paliwa lotniczego w produkcji krajowej wzrósł z z 4 do 6%.

 

Jak podkreśla POPiHN, w ubiegłym roku roku zwiększyła się głównie produkcja paliw, kierowanych w głównej mierze na eksport.