W przeciągu sześciu miesięcy w Polsce otwarto 63 nowe stacje paliw. Tendencja wzrostowa w tej kwestii utrzymuje się już od dłuższego czasu. Obecnie na rodzimym rynku funkcjonują 6664 placówki (dane z 30 czerwca 2016), czyli najwięcej od 2013 roku, kiedy działało ich w Polsce 6746.
Paliwa - struktura rynku detalicznego (dane POPiHN)
Jak prezentuje się rynek paliwowy w Polsce na podstawie danych statystycznych dotyczących stacji paliw? Warto podać tu kilka liczb wynikających z analizy wykonanej przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN):
- 33,6% ogólnej liczby stacji benzynowych w Polsce należy do koncernów krajowych. Orlen posiada 1752 stacje, Grupa Lotos natomiast ma ich 478. W obu przypadkach w ciągu ostatniego półrocza liczba stacji wzrosła (w pierwszym przypadku o 3, w drugim o 2).
- Koncerny zagraniczne posiadają niespełna 22% rynku. Najwięcej ma ich BP – 501 (bez wzrostów w przeciągu ostatnich 6 miesięcy), na drugim miejscu plasuje się Shell (429 stacji, 3 nowe stacje od grudnia 2015), a następnie Statoil (355 placówek) i Lukoil (116) – w obu ostatnich przypadkach nie wzrosła ani nie zmalała liczba placówek.
- Niespełna 42% stacji paliw należy do operatorów niezależnych (w wielu przypadkach zrzeszonych w sieci takie jak Moya ze 112 placówkami czy Huzar z 99).
- Zwiększa się również liczba przymarketowych stacji paliw, które obecnie stanowią około 3% rynku detalicznego. Wśród nich prym wiedzie Intermarche, posiadające 60 placówek (o 2 więcej niż na końcu ubiegłego roku).
Stacje paliw w Polsce – co w przyszłości?
Powyższe statystyki dają nam interesujący obraz rynku detalicznego i pozwalają ocenić, w jakim kierunku będzie rozwijała się ta branża w Polsce. Przewiduje się dalsze wzrosty ilości stacji benzynowych, przy czym, zwracając uwagę na rozwój polskich koncernów, można spekulować, że to one głównie będą rozszerzać swoją działalność w tym zakresie.
Statystyki dostępne w raporcie na http://www.popihn.pl/