Jak wynika z danych POPiHN (Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego), po trzech kwartałach 2016 roku wzrost oficjalnej sprzedaży paliw w Polsce wyniósł około 11%.
Jak wzrosła sprzedaż poszczególnych paliw?
Ilość sprzedanych paliw: benzyny, oleju napędowego oraz autogazu, wyniosła łącznie prawie 20 milionów metrów sześciennych, podczas gdy w tym samym okresie 2015 roku było to nieco ponad 18 mln. Sprzedaż benzyn wzrosła z 3,77 mln do 4,32 mln m3, oleju napędowego z 11,09 mln do 12,41 mln m3, natomiast w LPG sprzedano w ilości 3,34 mln m3, podczas gdy w ubiegłym roku było to 3,16 mln.
Gdy weźmie się także pod uwagę sprzedaż paliwa lotniczego Jet A1 oraz ciężkiego oleju opałowego, łączna ilość sprzedanych w ostatnich dziewięciu miesiącach paliw wyniesie 21,36 mln metrów sześciennych.
Efekty pakietu paliwowego
Co jest przyczyną tych wzrostów? Z pewnością nie nagłe zwiększenie zainteresowania paliwami (chociaż, jak zauważa POPiHN, w przypadku benzyn silnikowych zainteresowanie ich kupnem rzeczywiście wzrasta), ale zwiększenie szczelności obrotu tymi substancjami. Obserwowane zmiany to w dużej mierze efekty wprowadzenia tak zwanego pakietu paliwowego oraz powiązanego z nim pakietu energetycznego – zestawu nowelizacji ustaw, którego celem jest lepsza kontrola nad sprzedażą paliw w kraju i ograniczenie nielegalnego handlu. Dotyczy to głównie oleju napędowego, którego sprzedaż w szarej strefie została w ten sposób znacznie ograniczona.