Serwis używa pliki cookies!
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawieńprzeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.
Zgadzam się
Sprzedaż paliw w Polsce wzrosła o 11 procent

Jak wynika z danych POPiHN (Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego), po trzech kwartałach 2016 roku wzrost oficjalnej sprzedaży paliw w Polsce wyniósł około 11%.

 

Jak wzrosła sprzedaż poszczególnych paliw?

 

Ilość sprzedanych paliw: benzyny, oleju napędowego oraz autogazu, wyniosła łącznie prawie 20 milionów metrów sześciennych, podczas gdy w tym samym okresie 2015 roku było to nieco ponad 18 mln. Sprzedaż benzyn wzrosła z 3,77 mln do 4,32 mln m3, oleju napędowego z 11,09 mln do 12,41 mln m3, natomiast w LPG sprzedano w ilości 3,34 mln m3, podczas gdy w ubiegłym roku było to 3,16 mln.

 

Gdy weźmie się także pod uwagę sprzedaż paliwa lotniczego Jet A1 oraz ciężkiego oleju opałowego, łączna ilość sprzedanych w ostatnich dziewięciu miesiącach paliw wyniesie 21,36 mln metrów sześciennych.

 

Efekty pakietu paliwowego

 

Co jest przyczyną tych wzrostów? Z pewnością nie nagłe zwiększenie zainteresowania paliwami (chociaż, jak zauważa POPiHN, w przypadku benzyn silnikowych zainteresowanie ich kupnem rzeczywiście wzrasta), ale zwiększenie szczelności obrotu tymi substancjami. Obserwowane zmiany to w dużej mierze efekty wprowadzenia tak zwanego pakietu paliwowego oraz powiązanego z nim pakietu energetycznego – zestawu nowelizacji ustaw, którego celem jest lepsza kontrola nad sprzedażą paliw w kraju i ograniczenie nielegalnego handlu. Dotyczy to głównie oleju napędowego, którego sprzedaż w szarej strefie została w ten sposób znacznie ograniczona.